365 Hari JIHAD @IsmailSabri60 Di @MOA_gov #DSIS


Menerajui Kementerian Asas Tani Dan Industri Pertanian selepas sahaja piliharaya Umum ke 13 adalah sesuatu yang amat dinantikan oleh Dato Sri Ismail Sabri yang hari ini genap setahun di kementerian berkenaan.

Secara umumnya, dua perkara paling penting iaitu yang pertama adalah untuk memastikan peningkatan pengeluaran produk pertanian tetapi peningkatan pengeluaran semata-mata tidak menjamin kejayaan. Apa yang penting juga adalah peningkatan pendapatan petani, nelayan dan penternak di negara kita.

Menurut beliau lagi, salah satu program yang penting adalah program Jom Bertani. Program berkenaan akan dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam masa yang terdekat.

Tambahnya,dari segi pertanian juga, kita telah laksanakan fruit trees replanting, dan ini adalah amat penting bagi meningkatkan eksport buah ke luar negara/pasaran global.Katanya di majlis perhimpunan khas sempena 365 hari beliau menerajui kementerian berkenaan.

Dari segi penternakan pula, kita telah membuka banyak ladang satelit dan taman pengeluaran kekal ruminan untuk menambahkan jumlah pengeluaran ternakan ruminan dalam negara dan seterusnya mengurangkan kos import ruminan.

“Pelbagai dasar dan polisi telah saya lakukan sepanjang setahun di MOA dan ia menunjukkan betapa seriusnya saya dalam melaksanakan dasar & polisi ini, justeru saya menamakan perjuangan saya ini sebagai JIHAD.” Kata Dato Sri Ismail Sabri.

Dari segi akuakultur, Kementerian telah mengubah dasar 70-30 kepada 50-50. Di mana 50% pengeluaran adalah hasil pengeluaran ternakan ikan sangkar, dan 50% adalah hasil pengeluaran hasil tangkapan laut.

“Kita juga telah menyeragamkan harga padi kepada RM1200/tan. Ini adalah seragam di seluruh negara. Ini bertujuan untuk meningkatkan pendapatan pesawah kita.”Katanya di sidang media selepas perhimpunan khas berkenaan.

“Saya juga telah meliberalisasikan permit import (AP). Saya ingin menangkis persepsi orang ramai di mana monopoli hanya dikawal oleh golongan tertentu. Jadi saya buka AP untuk semua. Hampir semua sayur dibuka AP nya.hanya 3K saja yang perlu AP, kobis, kopi dan kelapa.” Menurut Dato Sri Ismail Sabri.

DSIS menerima cenderahati berupa buku 'SETAHUN ISMAIL SABRI' sempena setahun penglibatan beliau di MOA dari kakitangan Kementerian Pertanian & Industri Asas Tani


Selain itu, kementerian telah menguatkuasakan penggunaan saiz anak mata pukat >38mm. Ini bertujuan menjaga kepentingan alam dan juga menjaga kebajikan para nelayan di zon A dan B.

Bagi Agropreneur muda pula,beliau berkata bahawa penyertaan hampir 2000 (1912 to be exact). “Kita perlu berusaha lebih keras lagi untuk memastikan mereka bukan setakat mendaftar, tetapi berjaya sebagai agropreneur muda.”

Tambahnya lagi, Food and Agriculture Council for Export (FACE), pihak kementerian dalam fasa terakhir untuk eksport SBW, raw and uncleaned. Begitu juga dengan eksport buah-buahan tempatan.

Agrobazar juga akan dibuka di Singapura, akan dilancarkan oleh PM, pada bulan Jun nanti.

Kata Dato Sri Ismail Sabri, “Selepas Singapura, kita akan buka di Aceh, dan kemudian mungkin di Guangzhou, London dan sebagainya”

“Saya tidak seronok sekiranya supplier agrobazar nanti dimonopoli oleh syarikat-syarikat besar.saya mahu lihat petani dari kampung yang akan dapat benefit dari pembukaan pasaran agrobazar di peringkat global.”
Share this post :

+ comments + 1 comments

14 Mac 2015 2:23 PG

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

Catat Ulasan

JENDELA POP MINGGUAN

JENDELA POP BULANAN

LIVE STREAMING

JENDELA TERKINI

 
JENDELA MAYA : xxx | xxx | xxx
Copyright © 2011. ::: jendela maya ::: - All Rights Reserved
Created by Maya Izureen Malek xxxxxx
Proudly powered by Blogger