Woha! Kereta Mayat : 10 Kisah Tentang Isu #KalimahALLAH

(Hamka, aku sokong ulamak yang benarkan orang kristian guna nama Allah dalam penerbitan mereka sebab beliau adalah ulamak, jika mahu berhujah, sila bagi dalil dan nas, bukan analogi tahap budak sekolah.)



Kisah satu.

Bila masuk ternampaklah lukisan orang tua beruban dan budak kecik yang dilukis di bawah kubah gereja tersebut . Bila di tanya pada sister di gereja gambar siapakah itu? Ringkas cerita, Lukisan lelaki tua adalah tuhan, dan budak kecik adalah Jesus.

Jawab SJ: “ tak mungkin orang tua itu Tuhan. Saya kata tak mungkin sebab Tuhan tak mungkin jadi tua macam ini. Tuhan tak mungkin jadi beruban macam ini.” Panjang lagi cerita, boleh baca di sini (klik sini)

Moral cerita: korang setuju ke jika pihak kristian nak samakan orang tua bermisai dan beruban ini dengan Allah?

Kisah dua.

Dari komen FB: Hamka, Pas kata boleh gune nama Allah di gereja sahaja, ini adalah kaedah berdakwah, mula mula mereka biasa dengan nama Allah, lama lama mereka akan suka pada islam.

Jawab aku: kaedah da'wah zaman Nabi, ketuk pintu rumah orang kapir bagitahu Allah itu satu, bukan benarkan mereka tulis kalimah Allah bapa jesus dalam penerbitan mereka, adohai...

Kisah tiga.

Korang: Bang, mari dengar penerangan jelas dari Ustaz Azhar idrus, orang kafir boleh guna kalimah Allah.


Hamka: Aku setuju, eh? sikit sangat tu, seminit? mari aku tambah lagi 10 minit, siap dengan dalil dan hujah, jangan bimbang, ini bukan konpirasi umno; ustaz pas jugak.




Kisah empat.

Pernah dulu, ada orang yang sanggup bakar gereja sebab marah tentang isu kalimah Allah?, Nabi Muhammad SAW ada ajar macam tu ke? Akupun tak setuju orang kapir kata Nabi Isa itu anak Allah, tapi kita kena marah dengan berhikmah, tak perlu bakar membakar, tengok aku, sekarang aku pun sedang marah dengan perkara yang ala ala isu ni, iaitu ada orang guna nama keretamayat dan cari publisiti murahan…


[BACA SETERUSNYA]

.
Share this post :

Catat Ulasan

JENDELA POP MINGGUAN

JENDELA POP BULANAN

LIVE STREAMING

JENDELA TERKINI

 
JENDELA MAYA : xxx | xxx | xxx
Copyright © 2011. ::: jendela maya ::: - All Rights Reserved
Created by Maya Izureen Malek xxxxxx
Proudly powered by Blogger